2:ans veckobrev v 14

Denna korta vecka har vi börjat jobba med ett nytt kapitel i matteboken. Det handlade om geometriska former i 3D ex kon, kub, cylinder och prisma. Vi pratade bland annat om hur man kan beskriva dem, om plana och böjda ytor och vilka former de är uppbyggda av.

På engelska pratade vi om frukt och eleverna kom på även på lite kluriga som black berries och dragon fruit.

På NO fortsatte vi att jobba med luft. Vi gjorde olika experiment där eleverna först fick göra en liten gissning och sen testade vi vad som händer. Vi kom fram till att luft väger, att luft tar plats fast den inte syns och att den kan göra motstånd.

Läsläxan kommer att vara från onsdag till onsdag. Hjälp gärna era barn att hitta en rutin som fungerar, kanske kan det bli en mysig stund tillsammans. Tänk på att även samtalen kring bokens handling är viktigt. Ta med boken på onsdagar då vi kommer arbeta med läsläxan här på skolan.

Inför kommande byggprojekt i skolan skulle vi behöva lite hjälp av er hemifrån att skicka med era barn några plats- och pappersförpackningar ex möjlk- och flingpaket, kartong, glasslådor, cream fraiche burkar (eller liknande) och plastflaskor. Tack för hjälpen!

v 15

Måndag: Veckans grej – ”upp i det blå”

Tisdag: Idrott

Onsdag: Läsläxa, ta med boken och läskortet