1:ans veckobrev v: 5

Så mycket roligt vi har hittat på denna vecka. I måndags gick vi till Lenas backe och åkte pulka och fikade.

I går firade vi att vi hade blivit 100 dagar smartare. Vi delade in klassen i tre grupper tillsammans med F-klassen. Sedan  gjorde vi girlanger utav papper som vi satte i hop i 10 olika färger med 10 ringar i varje färg. Girlangerna hängdes vi upp i klassrummet. Sedan spelade vi ett 100 spel där vi tränade på talen upp till 100.Som avslut fikade vi på glass och maräng och fick en medalj.

Som avslut på veckan så åkte vi skridskor på Bokliden. Lite kallt men ändå superhärlig avslut på en fin vecka. TACK!! Anders Persson och Co för spolning utav is.

Nu när vi är färdiga med ”För 100 år sedan” på so:n så var det dags för stannfåglar på No:n. Vi började arbetsområdet med att tänka efter vad vi redan kunde om fåglar. Eleverna delades in i par och fick sedan gå runt i klassrummet och skriva ned vilka olika fåglar de redan kunde, vad de äter, hur de ser ut, boplats och övrigt. När vi är färdig med arbetet om fåglarna så hoppas jag att eleverna bl.a. har lärt sig lite fler olika sorters fåglar.

Svaret på veckans grej var sjörövare (pirater). Eleverna fick bl.a. lära sig varför det fanns och faktiskt finns pirater, att flaggan heter Jolly Roger och att mycket som sägs om sjörövare är från sagor och inte helt sant. Nästa veckas ledtråd är: Den tar dig framåt.

På matten har vi jobbat med talföljder alltså att kunna beskriva ett mönster i olika talföljder och att kunna fortsätta en talföljd. Lite klurigt att se vilka/vilket tal som fattas. Nästa vecka är det dags för addition igen.

V: 6

Måndag:

Tisdag: Idrott (utan ombyte)

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.