1:ans veckobrev v: 2

Så roligt att vara tillbaka i skolan igen efter ett skönt jullov. Det var både glada elever och lärare som kom till skolan i tisdags.

Första dagen efter lovet blev dock inte riktigt som jag hade tänkt. Bussen till idrotten kom inte så eleverna fick vara kvar på skolan tillsammans med Johan. Det är lovat att det ska funka till nästa vecka.

Flera utav eleverna hade läst sina böcker över jullovet, så kul!! Så i går fick de berätta en liten sammanfattning för sina klasskamrater och bedöma boken med stjärnor, 5 var bäst och 1 sämst. De flesta böckerna fick 5 stjärnor. Eleverna fick nya läsläxor med sig hem som de ska läsa till nästa vecka.

På matten har vi börjat med höjd och längd. Vad är skillnaden på höjd och längd, vilka begrepp använder vi när vi pratar om längd och höjd? Vi kommer fortsätta med detta måndag och onsdag nästa vecka också.

På veckans SO-pass har vi börjat med ett nytt arbetsområde som heter: Förr i tiden.  Vi kommer mest att lära oss om hur man bodde, vad man lekte med och hur skolan fungerade.

På ett utav svenska passen har vi pratat, ritat och skrivit om vintern. Jag vill att eleverna ska använda de små bokstäverna så mycket som möjligt. Vi pratar även om när vi använder de stora bokstäverna och när det ska vara punkt. De flesta eleverna vet detta nu men behöver påminnas om att använda de små bokstäverna.

Ledtråden till nästa veckas grej är: Världens starkaste björn.

Om snön ligger kvar till onsdag så ska vi gå till ”Lenas backe” och åka pulka. Eleverna ska ha med sig hjälm och egen pulka (ej snowracer), de elever som åker skolbuss kan inte ta sin pulka på bussen, vi har att låna ut om man inte kan få pulkan till skolan på annat sätt.  De får även ta med sig en liten fika om de vill. Tänk på kläder efter väder.

V: 3

Måndag:

Tisdag: Idrott utan ombyte

Onsdag: Pulkaåkning

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.