F-klass V49

Nu i december tar vi ett uppehåll av veckans bokstav och veckans grej för att repetera och befästa det vi har tränat på under höstterminen. I olika aktiviteter använder vi bokstäverna för att repetera. Varje dag har vi ”hänga julgranen”. Då får eleverna använda bokstäverna till att lista ut ett ord innan jag har ritat en gran med tre kulor och stjärna. Än så länge har eleverna lyckats klura ut ordet innan granen är hängd. Vi har också använt våra bokstäver vi fick av Dino, till att skapa våra namn, och blandat dem till olika ord som eleverna sedan skrivit på sina Ipads. Det blev mycket skratt åt de konstiga ord som bildades.

Som nedräkning mot jul har vi börjat läsa boken God Jul, Lilla Lök. En kapitelbok som handlar om Lilla Lök (Stig), som önskar sig en cykel och en pappa. Därefter drar vi ett namn och den får en pepparkaka med sig hem och skannar en qr kod med ett uppdrag till hela klassen. Uppdragen kan handla om att man ska kolla lite extra om det är någon som är ensam på rasten och då fråga om den vill vara med eller att man ger beröm till en kompis.

Istället för bokstavspyssel blir det lite julpyssel i december. Idag har eleverna tillverkat sina egna tomtemasker.

V.50

Tisdag: Idrott- inget ombyte, skor om man vill.

Trevlig helg! Maria