1:ans veckobrev v: 49

I går kunde vi äntligen börja med tema vatten på vårt NO-pass. Vi började med att titta på en film som handlade om vattnets olika former; fast, flytande och gasform. Vi fick även lära oss att vattnet är uppbyggt utav molekyler eller Mollykul som någon elev kom på. Lite lättare att komma ihåg det lite kluriga ord om man tänker på Molly. Nästa vecka ska vi göra ett experiment med vattnets olika former.

På matten har vi jobbat med att addera ental till ett tvåsiffrigt tal genom att först addera till 10 och sedan addera entalen. Efter mycket träning så förstår eleverna detta jättebra. Vi har också hunnit med att subtrahera  större tal genom att räkna bakåt på en talrad. Vi kommer fortsätta med detta nästa vecka.

Svaret på veckans grej var jultomten. Eleverna fick titta på en film om tomtens historia från Sankt Nikolaus, gårdstomten och nu till vår tids jultomte. Nästa veckas ledtråd är: Ljus i mörkret

Jag måste berömma både eleverna och er föräldrar för arbetet ni gör med elevernas läsläxa. Eleverna har utvecklat sin avkodningsförmåga och läsflyt något helt otroligt sedan vi började med läsläxan i september. Det är en ren fröjd för Jannice och mig att lyssna på era barn när de läser för oss på torsdagar. I går fick vi besök utav Lotta i köket och skolsköterska Marie som lyssnade på några elever och de var lika imponerade som jag och Jannice är. Så roligt!!

På idrotten har vi lekt sol, vind och vatten, en tagenlek där man ska göra olika rörelser för att bli befriad. Vi hann även med lite rockringslek.

V: 50

Måndag:

Tisdag: Idrott utan ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa

Fredag: Veckans grej.

Trevlig andra advent ??

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.