F-klass V47

På SO.n denna veckan har vi arbetat med barnkonventionen. Vi har lyssnat på sex olika böcker som handlat om ”barns rätt till..” Lika värde, gå i skolan, känna trygghet, äta mat, ett eget namn och en egen plats. Eleverna har fått berätta om sina erfarenheter och tankar efter att vi lyssnat på böckerna. Tex. kom det upp efter att vi lyssnat till boken om att ha rätt till en egen plats, att några inte vågade låsa på skolans toalett och få vara där ifred utan att någon öppnar. Det löste vi med att tillverka en röd ring att hänga på handtaget och då betyder det upptaget om man inte vågar låsa. Vi har också målat glasburkar som ska användas till lyktor i hjärteparken ikväll (fredag). De tänds där kl.18.00 för att uppmärksamma barnkonventionen. Gå gärna dit och kolla men tänk på att hålla avstånd till varandra.

När vi lyssnat till boken, Alla har rätt till ett namn, fick vi reda på vilket namn vår triceratops valt. På natten hade den arbetat med bokstäver som började blåsa runt och med elevernas hjälp fick de ihop bokstäverna till sina egna namn och även till triceratopsens namn, DINO.

På idrotten tillsammans med 1.an var det först uppvärmning med leken, skala banan. Därefter blev det hinderbana där eleverna får träna de olika grovmotoriska rörelserna, krypa, hoppa, balansera, klättra mm. De kämpar på och har roligt.

Veckans sista lektion är bokstavspyssel, så denna veckan blev det drakar som tillverkades.

V.48 veckans bokstav Ä

Tisdag: Idrott-inget ombyte. Skor i en väska/påse om man vill

Onsdag: Ta med sak på Ä

Torsdag: Veckans grej, ledtråd ”skogens konung”