2:ans veckobrev v 47

En liten påminnelse om att ni gärna får logga in på IST och lämna en kommentar om att ni läst dokumentationen från samtalet.

Denna vecka har alla berättat om sitt gosedjur inför klassen. Alla var superduktiga. Trots lite pirr i magen hos en del, så vågade alla läsa sin text.

På bilden jobbade vi med linjer som är en del av konstens grunder. Vi ritade först olika linjer tillsammans och sen klippte vi efter olika linjer för att skapa en bild mot en svart bakgrund.

Denna vecka har vi jobbat med problemlösning kring längd och höjd. Vi pratar om både subtraktion och addition, multiplikation och division. Vi tränar också på att visa hur vi tänker genom att ex rita bilder, använda blockmodellen och skriva uträkningar.

Vi fortsätter också med våra berättelser. Många elever tycker det är väldigt roligt och skriver jättefina berättelser. De handlar om allt från födelsedagar till piratskepp, rymdisar och enhörningar, hemliga koder och kaniner som rymmer, katter som hittar hem och farliga vargar.

Vi har jobbat vidare med nordisk mytologi. Denna vecka har vi lärt oss om gudarna Tor och Tyr. Vi tränar samtidigt på att sammanfatta fakta med stödord i en tankekarta. När vi lyssnar på berättelserna har vi pratat om hur berättelser är uppbyggda med start, problem, lösning och mål.

På läsläxan jobbar vi bland annat med att sammanfatta det de läst under veckan. Prata gärna hemma om vad som händer i boken under veckan när ni läser.

Idag tände vi våra lyktor på morgonen och de lyser så fint. Välkomna till Å-parken ikväll. Var rädda om varandra!

V 48

Måndag: Veckans grej – Inte en gris

Tisdag: Idrott inne (ingen dusch)

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa