1:ans veckobrev v: 45

Vilken toppenbra vecka vi har haft i åk:1. Eleverna är flitiga och superroliga att jobba med. När vi har rörelsepause så kan det bli rörigt och tramsigt, men eleverna kommer snabbt ner i arbetstempo igen. Toppenbra!

Denna vecka har vi börjat med att forma fina gemena (små) bokstäver. Eleverna tycker att det är roligt och de är mycket noggranna och tycker att det är viktigt att det de gör ska bli fint.

På matten har vi jobbat med räknehändelse med subtraktion och med att se sambandet mellan subtraktion och addition. Lite svårare än vad vi har jobbat med tidigare men efter mycket övande och pratande så har flera utav eleverna sett sambandet.

På veckans SO-pass har vi jobbat med demokrati och mänskliga rättigheter. Vi började med att i måndags prata om vem som egentligen bestämmer. Eleverna gav förslag att rektor Lena, Pernilla, Kungen och Markus på Ica bestämmer, och det gör de ju. Någon elev kom på att de själva faktiskt bestämde  över det som de verkligen kunde bestämma om. Vi tittade sedan på en film i serien Vem bestämmer? Denna vecka handlade det bla om diktatur och kvinnlig rösträtt.

Svaret på veckans grej var igelkott. Eleverna fick titta på en kort film om igelkotten. Sedan skrev vi ner faktaord i en faktaruta med fälten klassificering, utseende, boplats, föda, ungar och övrigt. När vi var klara med det fick eleverna skriva en faktatext på sina Ipads och som avslut klistra in bild och text i sina böcker. Nästa veckas ledtråd: I havets bondgård.

På idottslektionen tillsammans med F-klassen har vi lekt danstagen, toatagen och roboten. Eftersom vi har fått nya restriktioner igen så får inte eleverna byta om och duscha. Vi kommer att fortsätta med idrotten i Diö,  men utan ombyte och duschning. Vill ni att eleverna ska ha med sig gympaskor så skicka med det i en gympapåse.

Nästa vecka är det Barnboksvecka. Detta kommer vi att uppmärksamma genom att eleverna ska ta med sig en barnbok, som de tycker om, till skolan. Boken får inte vara längre än att det går att läsa den på 15 minuter. Vi kommer att läsa böckerna på högläsningen så därför får de inte vara för långa.

V: 46 Barnboksveckan

Måndag:

Tisdag: Idrott utan ombyte

Onsdag:

Torsdag: Läxläsa

Fredag: Veckans grej

Trevlig helg!!

// Tesan

Det här inlägget postades i 1:an. Bokmärk permalänken.