2:ans veckobrev v 43

Nu i veckan har vi nästan jobbat klart med kapitlet om division. I veckan har vi fortsatt att prata om hur multiplikation och division hör ihop och bildat talfamiljer. Vi har också arbetat med problemlösning och vi berättar för varandra hur vi tänker. Vi samlar våra tankar tillsammans, vi jämför och pratar om olika strategier.

I veckan har vi tittat på en film om smak och lukt. Sen fick eleverna läsa en text och välja ut stödord som skrevs i en sexfältare. Tillsammans med sin axelkompis skrev de faktameningar om smak och lukt utifrån sina stödord.

I måndags var Lisa från biblioteket här och berättade om källkritik. Vi pratade om olika källor (ex bok, film, person, radio, tv) och att man behöver ställa sig frågan ”hur vet du det?”. Vi pratade också om skillnaden på fakta (information, sant) och åsikt (något man tycker). Eleverna fick fundera kring olika påstående om det är fakta eller en åsikt ex åskoväder är läskigt och vi har fyra årstider.

På engelska har vi pratade om olika gosedjur (cuddly toys). Efter lovet (onsdag den 4/11) vill jag att eleverna tar med sig ett gosedjur som de kommer att få beskriva på engelska.

Igår var Ellen från sagomuséet här och berättade två olika versioner av Mästerkatten i stövlarna. Det var en arabisk och en småländsk variant. Efteråt fick eleverna göra jämförelse mellan berättelserna, vad var lika och olika. Hon berättade också en spansk sägen (berättas som om det är sant) om en kvinna som förvandlas till ett får.

Vi har jobbat med den sista läsfixaren som är cowboyen. Det handlar om att sammanfatta och plocka ut viktiga delar/ord från berättelsen. Vi testade att använda berättelseschemat på en av Ellens sagor.

Måndag: Ingen veckans grej

Tisdag: Idrott inne med ombyte

Onsdag: Ta med ett gosedjur

Torsdag:

Fredag: Ta med glasburk senast fredag 6/11 (ta gärna bort etiketten hemma)

Ha ett härligt höstlov!

//Betty och Pernilla