1:ans veckobrev v: 43

På veckans mattepass har vi jobbat med räknehändelser och med problemlösning. Eleverna börjar bli ganska medvetna om vad addition är och hur man kan använda addition. Denna vecka har vi jobbat på olika vis både i helklass, enskilt och i par. Nästa vecka börjar vi med subtraktion.

På svenska passen har vi jobbat med läsförståelse, befästa småord och med att skriva faktatext. När vi jobbade med läsförståelse så fick eleverna jobba i par med en läsuppgift. En elev läste en mening och den andra eleven tittade på bilden om meningen stämde. De skulle sedan skriva om det var sant eller falskt. Efter varje mening skiftade de uppgift. Vi kommer att öka svårighetsgraden och fortsätta med detta på måndag.

Svaret på veckans grej var Big Ben. Flera utav eleverna visste det och det märks att många pratar om ledtråden hemma. Nästa veckas ledtråd är: Förening som många länder är med i.

På bilden med Jannice så har eleverna gjort lönnlöv i höstfärger. De hänger nu fint ovanför vår tavla i klassrummet.

På torsdag besöker Elin från Ljungby sagomuseum oss. Hon kommer att berätta lite olika sagor.

V: 43

Måndag: