3:ans veckobrev v.41

Alla har nu fått med sig en lapp hem om vilken dag de ska ha samtal. Ser fram emot att träffa er.

Under veckan har eleverna fortsatt sitt arbete om forntiden och gått vidare in på bondestenåldern. De är väldigt intresserade och lär sig snabbt mycket fakta om de olika tiderna. Eftersom det är Johan som håller i lektionerna så har jag ibland möjlighet att bara sitta med och observera klassen, det är mycket givande.

I svenska har vi börjat på nästa kapitel som handlar om faktatexter och beskrivande texter. Det märks att vi har tränat på detta tidigare, så kul att se. Det märktes också att de tränat på sin stavning av utvalda ord då vi hade diktamen och alla visade ett bättre resultat än första gången de skrev orden.

I engelska fortsätter vi att lära oss namn på olika djur och nästa vecka ska de få träna på att skriva meningar med orden som de lärt sig. Vi avslutade engelskalektionen med att ping-ponga ord på engelska, det tyckte de var kul.

v.42

Mån: engelska glosor

Tis: idrott

Ons: läsläxa, ledtråd till Veckans Grej: Jättetand, urtidsmonster