1:ans veckobrev v: 41

När vi kom in i klassrummet i måndags efter lunchrasten, så satt Apis på golvet och alla glasspinnar med namn på låg utspridda runt hen. Vid Apis ben låg det ett blått brev. Vi satte oss på golvet och läste brevet. Oj, så glada vi blev, Apis ville följa med oss hem och se hur vi bor och sedan ta ett kort med oss framför huset. Så kul!! Så denna vecka har Apis följt med Elsa, Jonathan, Adela och Melker hem. Eleverna tar med sig sin Ipad hem för att fota med den, vill de ta fler kort på vad Apis gör hemma hos dem så går det bra. När Apis ha varit med alla hem, så ska vi göra en skrivuppgift om det i skolan.

På No och på något svenska pass denna vecka har vi börjat att skriva en faktatext om älgen. Vi skrev först en text tillsammans på tavlan och i går så började eleverna skriva själva på deras Ipads. När det var dags att sluta, så ville alla fortsätta att skriva. Kul!! Vi fortsätter med detta även nästa vecka.

På matten har vi jobbat med att hitta likheter, att förstå likhetstecknets betydelse. Vi har gjort det på lite olika vis, eleverna har både jobbat i par och helklass men även enskilt, det har varit svårt för många så vi få återkomma till det flera gånger under resten utav terminen. Nästa vecka ska vi lära oss räknehändelser.

Svaret på ledtråden på veckans grej var anakonda. Eleverna fick bla lära sig att anakondan är en boaorm och att den finns i två färger. Nästa veckas ledtråd är: Hög tid i London.

V:42 Tidningsvecka

Måndag: