1.ans veckobrev v.40

Tiden bara rusar iväg och nästa vecka börjar jag med läsårets första utvecklingssamtal. Samtalet kommer att handla hur eleven trivs i skolan, men vi ska även bestämma mål som eleven ska jobba emot. Ni som inte har lämnat in lappen om tiderna, gör det så fort ni får möjlighet.

På veckans mattepass har vi jobbat med addition, Lite klurigare denna vecka, men efter lite extra förklarande så rätades flera frågetecken ut. Nästa vecka är det dags för att hitta likheter med addition och för att befästa likhetstecknets betydelse.

På No och svenskapassen denna vecka har vi jobbat med älgen. Först fick eleverna berätta, och jag skrev på tavlan, vad de kunde om älgen och efter det tittade vi på en film. Sedan skrev vi upp det nya vi lärt oss. I går fick eleverna bilder på bla tjur, kalv, skog och en jägare. Eleverna skulle lägga bilderna på rätt plats på en ”sexfältare” som var indelad i fälten klassificering, utseende, boplats, föda, ungar och övrigt. Nästa vecka ska vi skriva en faktatext utifrån orden vi har lärt oss denna vecka.

Svaret på veckans grej var Kebnekaise. Vi fick bla lära oss att det var Charles Rabot som var den första människan som besteg berget. Nästa veckas ledtråd är: Stor och kramgo.

V: 41

Måndag: