2:ans veckobrev v 36

Denna vecka har vi jobbat vidare med subtraktion i matten och börjat tränat på att göra uppställningar.

På SO:n pratade vi om våra klassrumsregler, där en handlar om att våga göra fel. Vi tittade på en lärandegrop och funderade kring hur det känns att lära sig något och att det inte måste bli rätt från början. Det är viktigt att träna vidare och försöka igen. Vi fortsatte med att prata om att vara snälla mot varandra och då skrev eleverna egna vänskapsdikter som blev mycket fina. Eleverna fick denna struktur att följa när de skrev.

Vi har också startat upp ett SO-område som kommer handla om livet för ca 100 år sen. Eleverna fick tänka och skriva ner olika saker de trodde sig veta om livet då.

På engelskan jobbade vi med att presentera oss själva och färgerna.

Vi har också påbörjat Skolverkets bedömningsstöd i svenska, där eleverna enskilt läser en text högt för mig.

Nu när eleverna kommit igång med sin läsläxa kan det hända att någon läser ut boken innan torsdag, då skickar ni med boken så fixar vi en ny bok att läsa.

På tisdag är jag och Sofie på en utbildning kring matteboken Singma som vi jobbar med, då är Pernilla med klassen.

Vecka 36

Måndag: Veckans grej – Lasse-Maja ”vid pennan”

Tisdag: idrott (inne med ombyte)

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa (ta med boken och lässchemat)

Fredag:

Ha en skön helg!