2:ans veckobrev v 35

Denna vecka har eleverna skrivit klart sina peppbrev till sig själva.

På bilden jobbade vi först med att testa olika superhjälteposer och sen fotade de varann i en pose de valde själva. Eleverna klippte också ut mantlar och nu sitter våra superhjältar på dörren in till vårt klassrum.

Veckans grej handlade om Kebnekaise. Vi fortsätter med den checklista vid har haft under årskurs 1 med fakta, egen tanke och fråga, men vi har gjort ett tillägg där eleverna får jämföra och relatera grejen till en annan grej vi haft. Denna veckan kunde det låta så här ex Kebnekaise ligger nära ishotellet eller Kebnekaise är mycket högre än Turning Torso.

Under veckan har vi också pratat om klassrumsregler och hur vi vill ha det i vårt klassrum. Vi pratade också saker man kan göra på rasten för att röra sig.

Alla verkade nöjda med slöjden. På syslöjden har de börjat med att göra monster och de på träslöjden startade med att göra namnskyltar.

På matematiken har vi börjat med addition 0 – 100 och därför tränat mycket på uppställning och minnessiffra denna vecka. Det var lite klurigt i början men det går bättre och bättre.

På engelskan pratade vi om apan Smiley och vad han kan göra. Eleverna fick också förbereda ett block där vi kommer samla uppgifter under året.

Idag startade vi med något nytt. På fredagar kommer eleverna få tänka till om veckan som gått och skriva i sin tankebok. Idag tränade vi på att skriva meningar tillsammans.

Kom ihåg att titta efter löss!

Vecka 36

Måndag: Veckans grej – jättestor golfboll

Tisdag: idrott (inne med ombyte)

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa (ta med boken och lässchemat)

Fredag:

Trevlig helg!