2:ans veckobrev v. 22

Vilken vecka vi har haft med fint väder och ett härligt Liatorpsrus där alla gjorde en riktigt bra insats.

Elevernas del

I tisdags var det Liatorpsruset på bok liden. 3:an och 2:an springer den långa och korta, f:an och 1:an springer den korta. Veckans grej är siamesiska tvillingar.

Sofies del

I måndags experimenterade vi lite med vatten i olika former. Vi hade en flaska med fruset vatten och observerade vad som hände när isen smälte. Resultatet var att volymen sjönk, alltså tar is mer plats än flytande vatten. Vi lade också en i isbit i ett glas med olja för att se vad som hände då. Det blev mycket prat om densitet och om vattnets 3 olika former (fast, flytande och gas).

I matte har vi fortsatt att arbeta med volym där vi pratat om liter och deciliter men också löst problemlösningsuppgifter med blockmodellen.

I svenska har vi arbetat med att bli klara med terminens sista svenska tester för att vi ska se hur de har utvecklats från i höstas.

På fredag kommer vi att ha friluftsdag hela dagen tillsammans med alla klasserna på skolan. Tänk på att eleverna behöver kläder efter väder då vi är ute fram till 12.00. De får ha med sig en liten fika om de vill.

Om ihåg att skicka med alla böcker som ni lånat från biblioteket som ni har hemma då vi ska låna sommarlovsböcker på måndag!

v.23

Måndag: läsläxa, låna sommarlovsböcker

Tisdag: idrott (inget ombyte men tänk på bra skor), slöjd

Onsdag:

Torsdag:

Fredag: Friluftsdag, kläder efter väder och en liten fika om man vill.

Ha en härlig helg!

Sofie och Semmy