1:ans veckobrev v 22

Nu är det bara två veckor kvar på skolan. Vi hade en härlig stund i spåret på Liatorps ruset. Alla kämpade superbra!

I tisdags skickade Spökis ett brev och skrev att hen letar efter sin familj. Om hen hittar sin familj vill hen kanske flytta dit. Det kände väldigt tråkigt så vi bestämde oss för att skriva fina brev så att Spökis kommer ihåg oss.

I veckan har provat en ny struktur som kallas Inner – Ytter cirkel. Eleverna står 2 och 2 mitt emot varandra och delar sin tanke med kompisen mitt emot. Sedan förflyttar innercirkeln sig ett steg åt höger och så delar det nya paret sina tankar med varandra.

Vi har läst Lennart Hellsings dikt I Annorlunda stad och pratat om de tokighet som sker där. Eleverna har också hittat på saker som blir tvärtom ex vantar på fötterna, bilar flyger eller godis är äckligt.

Denna vecka har vi jobbat med sjökon på veckans grej. Det är roligt att se elevernas utveckling under året och hur de blivit trygga med checklistan. De är också fint att se hur eleverna frågar varandra om de kan få låna fakta, frågor och tankar av varandra.

På matematiken har vi jobbat med ordningstal alltså första, andra, tredje osv. Vi har pratat om att börja från höger eller vänster samt skillnaden på att ex färglägga 3 blommor eller den tredje blomman.

Vi håller på att läsa Handbok för superhjältar som är en serie med böcker om superhjälten Lisa. Idag tittade vi på en livesändning med författaren som läste ur den senaste boken och berättade om böckerna och hur de blir till. På slutet vi fick se en intervju med Röda masken (Lisa).

Eleverna har lånat böcker till sommarlovsboken. Dessa skickar vi med hem sista veckan. Kom ihåg att titta extra ifall ni har biblioteksböcker hemma.

Inför nästa vecka

Måndag: Ledtråd – världsberömd felkonstruktion

Tisdag: Idrott på Bokliden – utan ombyte och duschning

Onsdag:

Torsdag: Läsläxa och mattekort (talkamrater)

Fredag: Friluftsdag – ta med kläder efter väder och liten fika

Ha en underbar helg!

//Betty & Pernilla