F-klassens veckobrev v:18

Tyvärr så har vi saknat ca tre elever varje dag denna vecka. När vi inte är fler än 12 elever i klassen så märks det väldigt väl när det är elever borta. Hoppas vi kryar på oss till nästa vecka.

Denna vecka har vi fortsatt med programmering. Eleverna fick programmera mig att bre en smörgås. Det är fortfarande svårt för dem att vara noga när de programmerar, det var smör både på bordet och på mina händer. Sedan tittade vi på två korta avsnitt om programmerings appen Scratch jr, sen fick eleverna jobba i appen på sina Ipads. Vi kommer att fortsätta att jobba med detta nästa vecka.

Denna vecka har vi avslutat vårt arbetsområde dubbelt/hälften i matten. Eleverna fick göra armband enligt en instruktion där de tex skulle pärla 2 pärlor i en färg, sedan skulle de välja en annan färg och ta dubbelt så många utav den. Det blev toppenfina armband!!

I måndags bjöd skolbibliotekarien Lisa oss på en bokjuryfest. Lite tidigare på terminen så hade Lisa tagit fram 10 böcker till oss som vi läste och röstade på. Nu var det dags att få lite frågor om de lästa böckerna samt kora de som vi tyckte var de 4 bästa. Efter detta fikade vi på chokladboll och saft.

Veckans grej var valborgsmässoafton. Flera utav eleverna visste svaret, men kom inte ihåg det långa ordet valborgsmässoafton. Till nästa veckas veckans grej är ledtråden: virvelvind. Detta är enligt ett önskemål från en utav eleverna.

På bilden i dag gjorde vi valborgsmässoeldar. Eleverna fick först måla streck i gult, rött och orange med vaxkritor. Sedan målade de över detta med svart oljepastellkrita. När detta var klart så drog de eldiga streck med en sked. Resultatet blev bra och det var roligt att prova en ny teknik.

Jag önskar er en trevlig helg med en bild på resultatet  från förra veckans bildlektion.

// Tesan