Veckobrev åk 3

Hej!

På torsdagar hälsar Sofie att all idrott kommer vara utomhus från och med nu, så se till att varma kläder följer med eftersom det är rätt kallt på morgonen nu.

Jag har mailat ut tider för utvecklingssamtal, skriv ett mail tillbaka eller i kontaktboken vilken tid som passar er. Eleverna kommer, med stöttning, att förbereda samtalet i skolan och därför är det inget speciellt att förbereda hemma förutom om ni vill ta upp något särskilt.

På elevensval igår spelade vi Jeopardy, superkul!

Varje fredag har vi grey of the day, vilket är lite av veckans höjdpunkt och den här veckan tänkte jag ni skulle få hänga med och se hur det går till. Först får eleverna veckans ledtråd ”ont på insidan…” och svaret är ”psykisk ohälsa”. Anledningen till att jag valde psykisk ohälsa är för många barn och ungdomar idag mår psykiskt dåligt, nu med Corona har ännu fler börjat göra det. Därför tänker jag att det är viktigt att veta vad det är för något och att prata om hur viktigt det är att säga hur man känner.

Eleverna ritar sedan en sexfältare, vilken innebär att de rutar upp ett papper med sex rutor. Jag håller sedan en liten genomgång om greyen med en powerpoint till, eleverna får då anteckna stödpunkter i sin sexfältare. För varje sida jag byter på powerpointen så byter eleverna ruta att skriva stödpunkter i. När jag pratat klart brukar vi ha en gemensam frågestund och diskussion om greyen. Sedan får eleverna skriva om veckans grey med hjälp av sina sexfältare. De har en checklista att utgå från när de skriver. Efter de skrivit klart, byter man text med en kompis och ger varandra respons. ALLTID positiv framför negativ respons, vilket de är väldigt duktiga på. De reviderar sedan sina texter och skriver ut och klistrar in dem i sin grey of the day bok.

Här ser ni hur veckans powerpoint ser ut och rätt så ofta är det med ett litet filmklipp som idag ligger länkat på andra sidan.

Psykisk ohälsa

Sedan hamnar greyen på väggen med alla andra grey of the day vi haft.

Från och med nu kommer treorna ha engelskaglosor tills på måndagar, det kommer vara cirka fem ord i veckan. Dels för att få upp ordförståelse och för att förbereda sig inför fyran. Jag kommer ge eleverna tips på studieteknik för hur de ska lära sig orden. De har skapat sig en inloggning på glosor.eu som är en sida man kan träna glosor på.

Nästa torsdag har vi skräpplockardag tillsammans på skolan, då behöver alla elever ha med vantar/handskar. Se separat inlägg.

Kul att vara tillbaka efter en veckas lov!

Matilda