Veckobrev åk 3

Hej!

På engelskan den här veckan har vi arbetat med borsta tänderna. Vi kollade på ett filmklipp där två barn pratade om hur man ska borsta tänderna och sedan arbetade axelkompisarna med ett annat par axelkompisar för att diskutera ord de inte förstod.

Den här veckan har vi börjat med något vi kallar för mysläsning. Det innebär att vi samlas på filtar och kuddar i en ring med tända ljus. Alla har med sig sin egna bänk/läsläxebok och sedan ställer vi time timer för att läsa. Anledningen är att jag upplever tystläsningen vi vanligtvis har direkt på morgonen i sina bänkar, inte fyller den funktion. Orsaken är främst att alla inte får någon ro. Vi har provat att ha vår mysläsning både direkt på morgonen och efter lunch, min upplevelse var att efter lunch var den bästa stunden. När vi utvärderat har eleverna tyckt både morgonen och eftermiddag varit bra. Det märks stor skillnad på hur fokuserade eleverna är när vi gjort så här och de frågar om när vi ska ha mysläsning nästa gång. Därför kommer vi att fortsätta så här framöver och variera oss kring när på dagen vi läser för att tillgodose så mångas behov som möjligt.

Idrotten igår blev lite annorlunda då det var många frånvarande i Diö. Därför stannade klassen kvar i Liatorp och vi gick en runda i elljusspåret i det fina vädret istället. Men det var inte helt fel och eleverna verkade nöjda med det också ?.

I läsläxan till nästa vecka (onsdag) har eleverna en tillhörande uppgift och det är att skriva ner alla ord som de inte förstår eller tycker är svåra, vi ska sedan på lektionen arbeta med synonymer.

Idag har vi börjat fokusera på geometri i matten för att repetera gamla kunskaper, märks att det var ett tag sen treorna arbetade med geometri så det var kul med lite nytt.

Det är en orolig tid bland alla hur vida skolor ska hålla öppet eller om det ska bli hemundervisning, vi kör på som vanligt tills vi får nya direktiv och vi på skolan informerar er så fort vi får information som berör er och era barn, så håll koll på mailen och bloggen.

Trevlig helg!

Matilda