1:ans veckobrev v 11

Denna vecka har vi arbetat med läsfixaren Konstnären som hjälper oss att måla inre bilder. Vi har bland annat testat att rita det vi ser och att föreställa oss olika saker utifrån våra sinnen.

Vi har arbetat en del med tidsenheter och jämfört dessa med varandra samt tittat på kalendrar och tränat på att tyda dessa.

På SO har eleverna valt ett trafikmärke med sin axelkompis och sen planerade de och spelade in en film som förklarar det märke de har valt. Nästa vecka ska vi titta på varndras filmer.

Idag på tekniken har fick eleverna i olika grupper klurat på hur de skulle kunna bygga ett torn av papper som håller för att ställa frökens sko på toppen. Från början kändes uppgiften ganska svår med alla grupper lyckades och det pågick många intressanta diskussioner mellan eleverna.

Här är några bilder när vi lyssnar aktivt, hjälper en kompis, delar lässtunder med sina vänner och arbetar pulshöjande.

Ledtråden till veckans grej är trampar till höger och läsläxan är s. 99-103.

Ha en skön helg!

//Betty & Pernilla