1:ans veckobrev v 7

Idag fick alla eleverna varsin pepplapp med ett viktigt meddelande att komma ihåg. Dagens bilduppgift, som också avslutar det här temat om färger, blev att färglägga ett hjärta med grundfärgerna och blandfärgerna.

Vi har börjat varje dag med att arbeta med Spågumma som hjälper oss att gissa vad en text kan handla om. Vi har samtalat om och läst olika faktatexter om ex vargspindel, tordyvel och ekorren. Vi gissar vad texten handlar om genom att bland annat titta på bilder och rubriker. Innan vi läser funderar vi också på om vi redan vet något om ämnet. Efter läsningen funderar vi på om vi fick svar på det vi tänkte eller om vi lärde oss något nytt.

I måndags var Lisa hos oss och presenterade Bokjuryböckerna. Vi kommer läsa dessa under ett par veckor och eleverna röstar på böckerna genom att ge dem stjärnor.

På matten har vi arbetat med begreppet dubbelt och att bilda lika stora grupper på olika vis. Det märks att eleverna börjar bli duktiga på att förklara hur de tänker när vi samtalar och räknar.

Denna vecka har eleverna skrivit varsin faktatext om de tre fåglar vi arbetat med. Eleverna skrev meningar utifrån sina stödord tillsammans med sin axelkompis. Därefter fick ett de gå igenom sin egen text utifrån en checklista och sedan byta text med ett annat axelpar. Efter checklistan fick eleverna ge axelparet en stjärna för något de gjort bra och även tipsa om något de kunde berätta mer om.

Under lovet är det ingen läsläxa men uppmuntra gärna era barn att läsa ex böcker, serietidningar och andra texter eller läs högt för dem. Kom också ihåg att ni kan lyssna på böcker via Polyglutt. All läsning är viktig!

Det blir inte heller någon veckans grej till måndagen.

Ha en underbart lov!

//Betty & Pernilla.