Veckobrev åk 3

I klassrummet har vi fixat lite alternativa lärplatser som vi kallar för det lila-rummet, blå-rummet och guld-rummet.

På bilden har alla elever har ritat en steg för steg bild som vi sedan sammanställt till en plansch, snyggt!

I svenskan har vi övat på att sammanfatta genom att plocka ut viktiga händelse och begrepp. Vi har strukturerat upp det genom början, mitten och slutet av det vi har sammanfattat. Nästa vecka gör eleverna en sammanfattning av läsläxeboken som de kommer få läsa upp för några kompisar i klassen.

Moa kom med en fin bok vi läste i klassen som heter ”Sagoresan – från Junibacken till Nangilima”. Perfekt att vi fick låna och läsa den under vårt Astrid Lindgren-tema, alla eleverna var uppslukade av den och vi hade mycket att prata om kring boken.

Vi har även påbörjat vår slutuppgift om forntiden jag skrev om förra veckan, Ebba och Louise tyckte runskrift var en häftig del av forntiden och tog reda på hur man skriver hela alfabetet, roligt!

Teatern är i full gång och eleverna har fått en karaktär och skriver nu manus, ska bli spännande att se resultatet. De arbetar med tre sociala mål under arbetet och det är ”Bygga på varandras ideér” , ”Bjuda in alla att vara med” samt ”Lyssna aktivt”. Sociala målen är kopplade till det kooperativa lärandet vi på skolan arbetar med och det märks att eleverna uppmärksammar dem under lektionerna.

I matten får vi kämpa på lite extra för tillfället då vi arbetar med problemlösning om volym och massa, det är klurigt när det är textuppgifter…. men skam den som ger sig!

Nästa fredag går vi på sportlov och avslutar på topp genom att spendera fredagen tillsammans med 2:orna för att uppmärksamma alla-hjärtans dag. Treorna har tillsammans i klassen planerat upp dagen och kommer själva att få bära ansvar för olika stationer under fredagen.

Annars ser nästa vecka ut som vanligt med idrott på tisdag, torsdag och läsläxa till onsdag.

Ha en trevlig helg!

Matilda