F-klassens veckobrev v: 5

Vilken rolig 100-dagars fest vi har haft i dag! Eleverna fick börja  med att pärla 50 pärlor tillsammans med sin 1:a kompis. Vi gjorde samma sak då vi hade 50-dagars kul, så nu blev det ju 100 pärlor tillsammans. Sedan spelade vi olika spel där eleverna tränade talen till 100, några elever hann flera spel, medans andra hann med att spela ett spel. Efter detta fick de välja på att göra en 100- dagars krona eller 100- dagars glasögon. Efter rasten var det dags för Livet i mattelandet och 100 cm glass. Som avslut på denna roliga förmiddag så fick eleverna lägga upp de 100 sakerna som de hade med sig och fota det med Ipaden och skriva en rad till bilden.

Veckans bokstav har varit Hh och vi har gjort Hh utav havregryn. Nästa veckas bokstav är Tt och ledtråden till veckans grej är: Ren nalle.

I går var vi på återvinningscentralen och återvann glas, papper, plast, batterier, metall, tidningar och kartong. Eleverna är jätteduktiga på de olika materialen och lägger de i rätt ”tunna”. När vi kom tillbaka till skolan så fick eleverna spela ett återvinningsspel på sina Ipads. Nästa vecka tittar vi på de sista filmerna om vad som händer med det vi återvinner.

På måndag är det dags för boklån igen, ta med de böcker som ni har läst ut. Vår skolbibliotekarie tagit fram flera nya böcker till oss som hon ska presentera på måndag. Vi ska sedan läsa dem och rösta fram vilken som är bäst.

Trevlig helg!!

// Tesan