2:ans veckobrev v.2

Jag hoppas att alla har haft ett skönt och vilsamt lov. Det känns härligt att träffa eleverna och dra igång arbetet igen. Tyvärr verkar det som om vintervädret håller sig borta så kom ihåg att fylla på extraklädeslådan nu när det är så blött ute.

Vi började onsdagen med att ha ett gemensamt pass tillsammans med 3:an. Alla skulle göra varsin flipbok om året som gått. De skrev om favoritlåten/maten/boken, vad de lärt sig och vad som varit roligast i skolan under året 2019. De skrev även en önskan för året 2020.

På matten har vi börjat med ett nytt kapitel som handlar om längd och höjd. Vi har pratat om orden kortare-längre och lägre-högre, vilka de har lätt för att blanda ihop. De har fått uppskatta både längd och höjd på olika saker tillsammans med sin axelkompis. De har då utgått från längden på sin egen arm (1/2 meter) och sedan kontrollmäta med måttband.

Tillsammans med Jannice har eleverna pratat om olika ljud och vad man kan förmedla med hjälp av ljud. Detta är ett arbete som kommer att vara några veckor framåt på musiken.

Idag har vi startat igång ett tema som kommer att handla om lekplatsen. I temat ingår teknik, fysik och svenska så vi kommer att arbeta med det på många lektioner under veckan. Arbetet kommer att vara ända fram till sportlovet. Allt det som de kommer att lära sig under tiden kommer de att använda när de sedan ska bygga en lekplats i miniatyr. Introduktionen handlade om 6 enkla maskiner som vi kommer att fortsätta med på måndag.

På måndag kommer eleverna att få den första läsläxan och vi kommer att fortsätta som vi gjorde innan jul utan någon uppgift till läxan.

Ledtråd till nästa veckas grej är ”Kan gå upp i rök!”

Trevlig helg!

Sofie