Julhälsning 2019

Efter en ovanligt mörk och regnig höst är vi snart i mål för denna termin och en ljus och varm högtid väntar oss. Både elever och personal kommer att få några veckors välförtjänt ledighet efter en som vanligt intensiv höst i skolans värld.

Vi har under hösten jobbat en del med IST skolplattform och tanken är koppla på er vårdnadshavare inom snar framtid. Ni kommer då att få möjlighet att följa ert barns kunskapsutveckling på ett enklare sätt.

Personalen på Liatorps skola, Diö skola och Ryfors skola har under hösten påbörjat en fortbildning kring kooperativt lärande. Kooperativt lärande är både ett arbetssätt och ett förhållningssätt som grundar sig på ett samarbetsinriktat lärande där eleverna använder varandra som lärresurser. Olika strategier och strukturer används för att organisera lärsituationer där samarbetsfärdigheter tränas och kunskaper befästs. Kooperativt lärande knyter an väldigt bra med våra tidigare utvecklingsområden, att skriva sig till lärande och bedömning för lärande. Vi ser fram emot ytterligare två tillfällen under våren med fortbildning  samt med spänning följa vilken inverkan detta kommer att få på våra elevers lärande.

Vi kommer att behålla vår personal till våren både i Liatorp och Diö. I Diö välkomnar vi dessutom två nya medarbetare, Michael Back kommer att stärka upp på fritids och Charlotte Smedberg som lärare i förskoleklass och resurs upp till främst åk 3. Båda har redan besökt och bekantat sig lite med personal och elever, varmt välkomna önskar vi!

Ett stort TACK och en riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR önskar jag Er alla!

Varma hälsningar Lena