2:ans veckobrev v.49

Veckan började på ett härligt sätt med kallt väder och lite snö. Så härligt att få lite vinterkänsla 🙂 Tyvärr så känns det inte lika vintrigt idag.

Elevernas del

vi jot vekans grej och  det var berg  dal   banan. vi har sjongt jul songer. skriskor åkter vi i ishalen. vi har haft  les lexa.

Sofies del

Varje dag tittar vi på en gammal julkalender om Pelle Svanslös istället för att ha högläsning nu i december.  På morgonen lottar vi en elev som får en pepparkaka och får öppna en lucka i adventskalendern ”Djurens jul” som Naturhistoriska riksmuseet har gjort.

Denna veckan har de flesta blivit klara med sin faktatext om fjärilen som de skrivit i sina lärpar. Vi sätter upp dem i klassrummet så ni är välkomna att komma in och läsa ert barns text. Vi kommer fortsätta med faktatexter efter jul men fram till jullovet kommer vi att skriva vinter/julberättelser.

I tisdags hade vi en härlig förmiddag i ishallen tillsammans. Alla gjorde verkligen sitt bästa på isen och alla njöt av sin medhavda fika/frukt. De var ganska möra när vi kom tillbaka.

I onsdags var det studiedag och då fick vi pedagoger massa inspiration kring kooperativt lärande. Mycket av det som vi fick lära oss kommer vi att introducera i klassrummet och i undervisningen under resten av läsåret. Väldigt spännande!

Ni som inte skrivit vad ni vill vara på lucia, kom ihåg att göra det till på måndag!

v.50

Mån: läsläxa

Tis: idrott, slöjd

Ons:

Tors:

Fre: LUCIA kl:8.00 samlas vi ombytta i församlingshemmet. Hjärtligt välkomna!

Ha en trevlig helg!

Sofie och Sirwan