Veckobrev åk 3 v.48

Vi har nu tjuvstartat julkalendern och haft uppgifter kring avsnitten. Bland annat att skriva ner ord vi inte förstod, vilket var mycket givande och roligt. Nedan ser ni orden vi behövde arbeta med för att förstå.

Mattelektionen den här veckan blev en svettig stund för eleverna…

I tisdags och två tisdagar framöver kommer vi att ha en lektion tillsammans med tvåorna där killarna är i ena klassrummet och tjejerna i ett annat, vi fokuserar på samarbete. Sofie och jag tycker det är viktigt att eleverna ska få arbeta med andra klasser för att lära av varandra och för miljöombyte. Det är även viktigt att möta varandra under dagen i andra situationer än idrott, rast och fritidstid.

I SO har vi arbetat med demokrati vilket har resulterat i flera bra diskussioner om frågor kring jämställdhet, makt, rättvisa, muta och bestraffning.

Idag var det adventsmorgon, en mysig stund tillsammans hela skolan och förskolan!

Nästa vecka kommer vi avrunda multiplikation och division i matten för att jobba vidare med statistik innan jullovet.

På tisdag är det ishallen så idrotten och slöjden går bort den dagen, sedan är det studiedag på onsdagen.

Jag skulle önska att ni pratar hemma vad ni har för regler angående mobiltelefonen, då det är en del småbråk om vad man skriver till varandra över mobilen och vilka tider på dygnet man gör det. Jag som lärare kan inte påverka vad eleverna gör med telefonerna men det går ut över undervisningen så det vore bra om ni tog upp det hemma.

Trevlig helg!