1:ans veckobrev v 48

Nu går vi in i årets sista månad och idag träffas hela skolan och förskolan på morgonen för att fira första advent. Vi sjöng sånger, tände ljus och fikade tillsammans.

Nu har vi blivit klara med våra texter om våra favoritsaker och äntligen fick vi läsa dem för varandra och visa bilderna. Eleverna har gjort ett så bra jobb!

Sista tiden innan jullovet kommer vi arbeta med faktatexter och vi har påbörjat ett arbete om älgen. Eleverna har fått fylla i ett VÖL- schema där V står för Vet, Ö står för Önskar veta och L står för Lärt mig. Eleverna har i sina lärpar fyll i vad de redan kan om älgen och vad de vill lära sig. Detta tar jag med mig i planeringen framöver. När vi är klara fyller vi i schemat igen med vad vi lärt oss.

På matematiken har vi jobbat med mönster och att upp täcka mönsterdelar. Nu är vi klara med kapitlet om geometriska former och vi fortsätter tänka på att använda rätt begrepp ex kvadrat och triangel.

På elevens val har vi arbeta klart med djuren på engelska. Eleverna samarbetade väldigt fint i sina lärpar när de skulle stava till djuren på engelska. Den ena skrev och den andra gick fram till tavlan för att se om hur det stavades och berättade sen för sin lärkompis.

Vi har arbetat med hävstången och undersökt den på olika vis. Nästa vecka ska vi titta närmare på mekanismen kilen.

Info inför nästa vecka

Måndag: veckans grej –  första, andra, tredje, fjärde

Tisdag: skridskor i Diö – ta med skridskor, hjälm och liten fika (Ingen idrott)

Onsdag: studiedag – vi lärare kommer påbörja en utbildning i kooperativ lärande

Torsdag: läsläxa s. 56-59.

Ha en underbar helg!

//Betty & Pernilla