2:ans veckobrev v.48

Vilken mysig stund vi fick tillsammans idag på adventsmorgonen. Förskolan kom in till skolan och vi alla tillsammans sjöng en del sånger, 3:orna läste verser och sedan fikade vi på pepparkakor. När snön också föll ner utanför fönstren så började det kännas som att julen är nära.

Elevernas del

Vi har övat på adventssångerna. Vi har jobbat med division. På jympan så har vi gjort killer boll kort leken och tunnel tagen. Idag har vi jobbat med vekars grej.

Sofies del

Denna vecka har vi arbetat mycket praktiskt med division med hjälp av tallrikar och kuber. Det svåraste är att skriva det de gör praktiskt med siffror så att de skriver rätt siffra på rätt plats.

Antonia, som har sin praktik på fritids, höll idag i en lektion hos oss. Eleverna fick skapa varsin ljuslykta av burken de tagit med sig. Instruktionerna var att de skulle skapa ett mönster av paljetter och annat på sin burk. Vi kommer att tända dem varje dag fram till jullovet.

I tisdags hade jag och Matilda S bestämt att 2:an och 3:an skulle blandas och göra en aktivitet tillsammans. Vi delade dem i killar och tjejer och jag fick ha tjejerna. Vi gjorde en samarbetsövning där de i grupper skulle bygga en bro som skulle hålla för en leksaksbil med hjälp av endast papper, tejp och sax.

v. 49

Mån: läsläxa, låna böcker

Tis: åka skridskor i ishallen i Diö. Kom ihåg skridskor, hjälm och fika om man vill.

Ons: Studiedag! Fritids öppet som vanligt.

Tors:

Fre: Veckans grej ”Upp och ner, pirr i magen”

Ha en underbar helg!

Sofie och Jamie