Veckobrev åk 3

Bara en vecka kvar till advent och vi börjar förbereda oss för allt roligt vi ska göra inför julen.

Förra veckan fick eleverna uppdragskort på matten när vi var ute som resulterade i att de pärlade ett armband. I tisdags fick eleverna göra egna uppdragskort och pärla ett armband utifrån det. Ett uppskattat arbetssätt som även gör att jag kan se vad eleverna behöver hjälp med och stötta dem på ett effektivt sätt.

Den här veckan har vi letat nycklar till rätt hänglås genom att räkna ut talen på hänglåset.

Vi har även börjat använda cirkelmodellen igen för att gå igenom nya texttyper, den här veckan kör vi på med narrativ berättelse och framöver går vi över till berättande texttyper. Det är så roligt att arbeta med cirkelmodellen då man går igenom fyra faser 1. Bygga upp kunskap. 2. Studera texttypen. 3. Skriva gemensamma texter. 4. Skriva egna texter. Det tar en tid att gå igenom alla faser, men jag tycker att det är värt det eftersom det ger resultat och eleverna får en bättre förståelse för det vi arbetar med. Kom gärna in i klassrummet och kolla på de olika texttyperna vi gått igenom, då de gemensamma texterna hänger i fönstret på väg in i klassrummet.

Under tekniklektionen var vi ute och skulle skapa en konstruktion med målet samarbeta och göra en konstruktion av t.ex. ett hus eller torn. Göra en planering/skiss, bygga, utvärderar och redovisa för klassen. Det var roligt att se hur eleverna tog del av varandras konstruktioner vid redovisningarna och diskuterade hur de kunde gjort annorlunda.

Nästa vecka kommer vi prata och jobba en del om demokrati i SO innan vi går över till att arbeta mer kring julen, det är bara fyra veckor kvar till jullovet… vad tar tiden vägen?

I matten kommer eleverna att själva får välja ut de tabeller i multiplikationstabellen som varit svårast och lägga fokus på dem.

På fredagen är det adventsmorgon och några elever i klassen ska läsa verser, spännande!