2:ans veckobrev v.47

I måndags så fortsatte vi med fjärilen, vi skriver en faktatext om fjärilen. På matten har vi börjat med division. Eleverna tyckte inte att det var så svårt, för de löste det på bara några sekunder.  Vi blev klara med multiplikation. Dem fick även matte test. På engelskan började vi med något nytt, där vi lär oss hur man säger saker på engelska. Vi jobbar om gudar på SO:n. Ledtråden till veckans grej var fågel i frack och svaret var pingvin.

Sofies del

På måndag kommer jag att vara ledig och då kommer Matilda E, Johan och Pernilla att ta hand om klassen.

En liten hälsning från Matilda S: I SO arbetar vi nu med nordisk mytologi, vi har kollat på film om varför veckodagarna heter som de gör. Lyssnat på berättelse om olika gudar och nu arbetar varje elev om varsin gud som de kommer redovisa för klassen. När alla elever har redovisat så kommer de att få skapa varsin liten bok om alla gudarna. Eleverna verkar tycka det är spännande med de olika gudarna och det är så roligt att komma in till tvåorna för att ha SO, det är en härlig och arbetsvillig grupp.

Nu har vi som sagt börjat med division och där pratar vi om att göra grupper med lika antal. De ska lära sig att se sambandet mellan multiplikation och division, att det är viktigt att lära sig multiplikationen så att de kan använda den vid division.

V.48

Mån: läsläxa

Tis: idrott och slöjd

Ons:

Tors:

Fre: adventsmorgon med förskolan. Veckans grej ”Första, andra, tredje, fjärde”

Kom ihåg att kolla över så att ni har skridskor och hjälm hemma till 3/12!

Trevlig helg önskar Sofie och Thea!