1:ans veckobrev v 43

Tänk att läslovet redan är här. Eleverna har gått i skolan 49 dagar, så måndagen den 4:e blir det 50-fest. Vi har på elevens val skrivit inbjudningskort till F-klassens elever och igår lämnade vi över dessa.

Under veckan har vi pratat en del om barnkonventionen eftersom det igår var FN-dagen. Vi har sett en film och därefter diskuterat skillnaden på barn rätt och barns önskemål. Igår fick eleverna också i sina lärpar rangordna vilka rättigheter som de upplevde som viktigast. Vi har också lyssnar på ett par olika böcker om barns olika rättigheter.

På bilden idag jobbade vi med glyfnycklar. Eleverna har fått nycklarna och mallen med sig hem så kolla om de kan hjälpa er att göra en glyf. Det är ett sätt att berätta information, men för att tyda informationen så behövs nyckeln. De allra flesta tyckte det var väldigt spännande.

Eleverna har fått ett läsbingo med sig hem att kryssa i under lovet, så uppmuntra dem att läsa mycket. Läsläxan blir till  torsdagen den 6:e november, s. 40-43.

På fredagen den 8:e november kommer vi åka buss till Diö för att titta på en teater.

Jag vill passa på att tacka er alla för fina utvecklingssamtal och har frågor under terminens fortsatta gång så hör av er.

Ha en härligt höstlov!

//Betty & Pernilla