2:ans veckobrev v.42

I veckan har eleverna arbetat vidare med vårt skrivtema ”Fjärilen”. De har tillsammans i grupper gjort ordlistor med förklaringar till orden som handlar om fjärilen. Idag har de som blivit klara gjort fjärilar av kaffefilter, piprensare, tusch och vatten. De blev verkligen superfina 🙂

Vi har tillsammans bestämt att vi ska visa upp teatern som vi tränar på för er föräldrar och syskon. Eleverna har skrivit en inbjudan som de skickat hem idag. Det är på kvällstid men jag hoppas verkligen att alla kan lösa så att de kan komma.

Matilda S har börjat arbeta med FN och barnkonventionen med eleverna på SO. De har pratat om vad FN är och varför FN finns. De kommer fortsätta med detta även nästa torsdag då det är FN-dagen.

I matte har vi arbetat med sista lektionen i kapitlet om blockmodellen och nästa vecka kommer vi att börja med multiplikation.

Idag hade vi Frihetsgudinnan som veckans grej och det var det många som gissade på. Många tyckte att det var intressant att veta att statyns näsa är 146 cm lång och att man kan gå in i och upp i statyn.

v.43

Mån: låna böcker, läsläxa

Tis: idrott, slöjd

Ons: Friluftsdag, egen fika om man vill (se separat inlägg)