1:ans veckobrev v 40

Denna veckan har vi börjat arbeta med addition 0 till 10. Vi har jobbat med strategierna att addera med talkamrater och genom att räkna vidare. Vi pratar mycket om hur vi tänker och tränar på att berätta det för varann.

Vi har under veckan gjort en del tester kring läs- och skrivutveckling. Resultatet kommer jag ta med mig när jag planerar undervisningen framöver och framåt våren kommer vi göra testerna igen.

Spökis har varit i full gång denna veckan. I onsdags hade hen förberett en äppelprovsmaning och eleverna fick välja sin favorit bland tre äppelsorter. Vi hade också en intressant diskussion om vad en äppeldelare kan användas till. Spökis hade också lånat min dator så vi kunde titta på hur Barnen i Bullerbyn har det på hösten. Tänk så bra det passade oss nu när vi jobbar med hösten.

Alla eleverna har också fått varsitt brev av Spökis som de svarat på. Vi använder vår checklista från förskoleklassen med Hej, svar, fråga och hälsning från. Det märks att eleverna känner igen strukturen och det är roligt att få brev från Spökis.

Veckans grej var riktigt klurig denna veckan och elever hade många spännande gissningar som chokladbollar, Karl-Johan svamp, köttbullar och kanelbullar. Men vi lärde oss att det finns ett ställe som kallas Chokladkullarna på ön Bohol. Det är ca 1500 kullar gjorda av kalksten.

Till på måndag är ledtråden Snabbast på land. Läsläxan till torsdag är s. 28-31.

Ha en underbar helg!

//Betty & Pernilla