1:ans veckobrev v 39

På musiken har eleverna under ett par lektioner jobbat med Edvard Greigs Bergakungens sal. Barnen har först fått lyssna och gissa vad musiken handlar om, sen läste Jannice berättelsen om Per och bergatrollen och därefter har eleverna tillsammans gestaltat musiken.

Vi har gjort klart kapitel 1 i matteboken och eleverna testade sina kunskaper i en kunskapslogg. Det mesta fungerar bra, men det som är klurigt för en del är att dela upp tal med hjälp av talcirklarna. De återkommer ofta i Singma så vi kommer träna mer på dem.

Vi startade upp arbetet om hösten med en film. Sen var vi vid fotbollsplanen och börjat rita höstträd samt letat efter hösttecken.

På fredagen bytte vi platser och bildade lärpar. Vi kommer i våra lärpar börja träna på att turas om. Fokus kommer vara att turas om att prata och att lyssna på varandra.

På veckans  idrottspass hade vi en utav elevernas favoriter – redskapsbana. Eleverna kämpar som vanligt på jättebra och gör sitt bästa. När Tesan gör redskapsbanan tänker hon på så att så många grundrörelser som möjligt tränas, så som balans, åla, klättra.

Läsläxan är som vanligt till torsdag nästa vecka. Läs s. 24-27. Veckans grej handlade om sjöhästen och ledtråden till nästa vecka är mumsiga, bruna, stora höga.

Ha en fin helg!

//Betty & Pernilla