1:ans veckobrev v 38

Under veckan har vi jobbar  med 10-kompisar genom att bland annat spela spel och dela upp talet i talcirklar och med multilinkkuber.

Spökis lämnade ett experiment med vatten, olja och sirap till oss. Barnen fick först gissa hur de trodde att det skulle se ut i burken när vi hällt i vätskorna. Därefter la vi i en skruv, äppelbit, potatisbit, pastaskruvar och en bit ljus, även här fick barnen gissa var sakerna skulle lägga sig i burken.

Vi har också skrivit en text utifrån en bild med två barn och ett äppelträd och vi kommer göra samma uppgift i slutet av 1:an för att synliggöra barnens skrivutveckling.

På tekniken har vi under två lektioner jobbat med lyftkraft. Vi har tittat på film, samtalat och vikt olika flygplan.

Nästa vecka blir lite annorlunda:

Ledtråden till veckans grej är gnäggar i havet.

På tisdag är jag på en utbildning om den nya matteboken Singma och då har Pernilla klassen.

torsdag 26/9 är det studiedag, kom ihåg att meddela fritids om ditt barn är ledigt eller har ändrade tider.

Därför blir läsläxan s. 20-23 till fredagen 27/9. Tänk på att markera i läskortet hur många gånger gånger ni läser hemma. Det är viktigt att läsa samma text flera gånger för att få upp flyt i sin läsning, även om det ibland kan känns tråkigt.

Ha en härlig helg!

//Betty & Pernilla