F-klassens veckobrev v: 35

Vädret har varit otroligt växlande denna vecka och det har gått åt lite extrakläder ur elevernas lådor. Kolla gärna över dem och fyll på.

Tack för ett bra föräldramöte! Det blev mycket information, så är det något som är oklart så får ni gärna höra av er.

På ett utav denna veckas mattepass har vi fortsatt att sortera på olika vis. Eleverna klarar detta toppenbra nu så nästa vecka är det dags för mönster.

Vi har även spelat två olika mattespel där vi tränat på tärningsbild, siffrans mängd och hur man formar siffror lättast.

På språket har vi fortsatt att rimma på olika vis. Vi har spelat olika rimspel, bland annat ett rimbingo som var lite klurigt. Vi känner oss färdiga med rimmandet för nu, men återkommer med det senare under läsåret.

Nästa vecka börjar vi med veckans bokstav. Först ut är bokstaven L. Vi kommer att jobba med hur man formar bokstaven, hur den låter och vad som kan börja på bokstaven. Vi kommer gå igenom hela alfabetet men inte i ordningsföljd. Detta gör vi för att lättare kunna sätta ihop ord med de bokstäver som eleverna har lärt sig.

På onsdag är det dags för veckans grej, det betyder att vi kommer ha en kort presentation utav något, tex en person, händelse, plats eller sak. Varje fredag så får eleverna en ledtråd som de kan klura på tillsammans med er. Veckans grej börjar alltid på veckans bokstav. Vi gör detta för att väcka elevernas nyfikenhet samt  lust att lära sig mer. Nästa veckas ledtråd är: Liten kloss.

Till varje fredag så har eleverna läxa. Läxan är att eleverna ska ta med sig något hemifrån som börjar på veckans bokstav. Jag vill att de i största möjliga mån klurar ut något själva men givetvis så får ni hjälpa och stötta dem.

På veckans SO-pass har vi tittat på en film som handlar om kamratskap och hur viktigt det är att säga förlåt och verkligen mena det.

Ha en trevlig helg!!

// Tesan