1:ans veckobrev v 35

Tack till er som kom på föräldramötet. Här kommer en sammanfattning till er som ej hade möjlighet att komma. Har ni fler frågor så bara hör av er.

• Läsläxan är från torsdag till torsdag. Läs tillsammans med ditt barn och fyll i läskortet. Det är viktigt att läsa samma text flera gånger för att få upp flyt och hastighet. Kom ihåg att även prata om bilderna. Första läsläxan är till 5/9 s. 8 – 11.
  • Singma – Vi har inför i år valt att byta matematikbok till Singma som bygger på Singaporemodellen. Den har stort fokus på problemlösning, samtal och förståelse för matematikens grunder. Tanken är att man först jobbar i helklass och delger varandra olika sätt att lösa uppgiften, sen tränar man likande uppgifter i par för att slutligen befästa kunskaperna på egen hand i en övningsbok.
  • Skriva sig till lärande innebär att vi jobbar gemensamt med ett område utifrån läroplanen för att skapa inspiration och förförståelse. Därefter tränar vi tillsammans på olika texttyper och sedan skriver eleverna på sina lärplattor. Vi kommer också arbeta med att ge varandra respons på en del texter för att utveckla texterna ytterligare.
  • Tecken som stöd och bildstöd  använder vi för att förstärka ord och begrepp. Eleverna har också hittat på varsitt persontecken.
  • Bibliotek – vi lånar jämna veckor med start på måndag. Barnen får låna med sig 5 böcker hem. Kom ihåg lappen om sommarlovsboken på måndag.
  • Skolsköterskan – Marie är hos oss på torsdagar, förmiddagen jämna veckor.
  • Pernilla Hallengren jobbar som resurs i klassen och även på fritids.

Veckans grej handlade om Blåvalen. Det märktes att flera hade pratat hemma för barnen hade många kloka gissningar ex Mount Everest, dinosaurier eller kung. Tänk på att diskutera ledtråden hemma. Samtalen efteråt är också viktiga så att barnen får träna på återberätta om grejen. Ledtråden inför nästa vecka är Superkall sovplats.

Vi har börjat arbeta i matteboken denna veckan och hunnit testa på en del olika aktiviteter. Vi har arbetat en del med att räkna framåt och bakåt från 0 till 10 och att visa olika antal i tioramar.

Vi har också skapat raketer som sitter på vår klassrumsdörr för nu är vi på väg mot nya mål och kunskaper. Vi hoppas på en lärorik resa under året.

Ha en toppenbra helg!

//Betty