F-klassens veckobrev v: 18

I går var de blivande F-klassarna och hälsa på oss. Vi visade runt dem på skolan, lekte ”under hökens vingar kom” och hade rast och SOL-tid tillsammans. De ”gamla F:arna” var jätteduktiga och förklarade och visade de ”nya” så bra.

Läsårets sista bokstav har varit Cc. Vi har gjort fina clowner och Cc utav cornflakes. Vi pratade  också mycket om att ljudet på bokstaven låter olika i citron, chips och clown. Veckans grej var clownfisk som vi fick lära oss mycket nytt om.

Vi kommer att fortsätta med veckans grej men eftersom vi inte har fler bokstäver kvar så blir det lite olika saker vi kommer ”greja” om. Nästa veckas ledtråd är: Fotbollskung på bokstaven Z.

På matten har vi jobbat med att dela upp talet 7 på de olika vis som finns. Eleverna har bara koll på detta nu och några är riktigt snabba på att dela upp tal.

Förra veckan var vi ute och fotograferade lite vårtecken och efter det målade vi också en vitsippa som vi trodde den såg ut. Igår fick eleverna först ge respons på Bettys första vitsippa, såg den verkligen ut som en riktig vitsippa gör? Eleverna tyckte att hon bland annat kunde göra bladen mer ”taggiga” och räkna blombladen så att det blev 6 stycken. Betty målade en ny som blev mer lik en vitsippa än den första hon målade. Nu fick eleverna ge respons på varandras vitsippor och sen måla varsin ny. Eleverna var bra på att ge tips till varandra, även om det var första gången och det blev stor skillnad på första och andra bilden.

På fredagen började vi göra våra framsidor till våra vårböcker, eleverna jobbade väldig koncentrerar och noggrant till lugn musik.

Vi har pratat om nationalsången och lyssnat på den. Där efter blev det en liten frågesport och sen sjöng vi den tillsammans.

Nästa vecka är det en ”vanlig” skolvecka igen och på torsdagen besöker de nya F-klassarna oss igen.

Trevlig helg!

Betty och Tesan ?