F-klassens veckobrev v: 17

Veckans brev blir lite kortare än vanligt eftersom det var annandag påsk i måndags och studiedag i tisdags.

På matten i går gjorde vi ”finn fem fel.” Eleverna tränar här sin uppmärksamhet och snabbhet. Detta klarade de både snabbt och rätt. Vi kommer att jobba vidare med det men på ett svårare vis.

I går fortsatte vi med vårt tema våren. Eleverna fick ett ljusgrönt A4 papper som de skulle vika på mitten. På ena halvan ritade de en vitsippa som de tänkte att den såg ut. Sedan tog vi med oss våra Ipads ut och eleverna fick fota vitsippor och andra vårtecken. Det blev jättemånga fina foton som kommer användas som framsida till elevernas vårböcker.

På fredagen jobbade vi vidare med vitsippor och jämförde vitsippor med bilden i boken vi fick av Carl von Linné. Vi studerade blommas olika delar; bladen, blomman och stjälken. Detta kommer vi använda nästa vecka när eleverna får hjälpa varandra att rita vitsippan igen. Vi tittade också på ett exempel där en flicka har rita ett äpple tre gånger och såg hur äpplet förändrades genom respons och tips.

Kom ihåg att lämna in era läsfotingar på måndag.

Nästa vecka är det ledigt på onsdag eftersom det är 1 maj. På torsdag kommer de elever som ska börja F-klassen nästa termin och hälsar på. Det ska bli så roligt!!

Nästa veckas bokstav är Cc och det blir terminens sista läxa. Vi kommer att jobba med bokstäverna Q, X och Z men det blir svårt att ha det som läxa. Så kom ihåg bokstavssak på C till tisdag och ledtråden till veckans grej är rolig fisk.

Trevlig helg!!

Betty & Tesan