F-klassens veckobrev v: 14

I onsdags var vi på biblioteket i Älmhult på studiebesök. Vi fick vara med på en rundvandring där bibliotekarien berättade för oss hur biblioteket fungerar och sedan läste hon högt för oss ur boken Blomstergrisen. Vi träffade även träffa Carl von Linné som berättade om sitt liv för oss. Som avslut fick vi boken 25 blommor att lära känna utav biblioteket. Den ska vi jobba med lite i skolan innan eleverna får ta med den hem.

Veckans bokstav har varit Bb och vi har gjort fina Bb utav bomull och söta bin. Nästa veckas bokstav är Jj och ledtråd till veckans grej är: Vår hemplanet. Kom ihåg bokstavssak till tisdag.

På matten har vi fortsatt jobbet med att räkna fem-hopp och dela upp tal i grupper om fem. Detta har vi tränat på med att dela upp elever och  kaplastavar och sedan skrivit antalet med siffror. Vi har även börjat på ett fem-skutts band som vi hoppas att bli färdiga med nästa vecka.

I går röstade vi äntligen fram en vinnare bland våra bokjuryböcker. Detta håller vi hemligt tills på måndag då vår skolbibliotekarie Lisa kommer och presenterar resultatet för oss samt ordnar en liten Bokjuryfest.

Hoppas ni får en solig och rolig helg!!

Tesan & Betty☀️