Förskoleklassens veckobrev v: 11

I går hände något märkligt med Spökis igen. När vi kom in i klassrummet efter middagsrasten så låg fröknarnas papper på golvet och ett brev som var lite sönderrivet i kanterna och mitt i allt detta satt Spökis. Vad hade hänt??? Ludde hade varit i klassrummet och sett brevet uppe på bordet, men då satt Spökis där på sin kudde och det låg inga papper på golvet. Men efter rasten så hade allt det andra hänt. Mycket mystiskt!!! Vi satte oss på golvet och klurade på vad som hade hänt. Frågor som: – Har det varit en tjuv i klassrummet? Luktar Spökis något konstigt? Detta kan väl inte Spökis ha gjort som är så snäll…. Efter diskussionerna så läste vi brevet som Spökis hade skrivit, hen undrade vad som var skillnaden på en text i en bok och en dikt? Eleverna kom på skillnader som en dikt rimmar ofta, det finns oftast bara en mening på varje rad, en dikt är kortare än texten i en bok. Efter detta skrev eleverna varsin dikt om våren. Innan dagens slut så fick de elever som ville läsa sin dikt inför hela klassen. Alla dikterna var jättefina! Vi kommer att hänga upp dem i klassrummet så ni kan läsa dem.

Veckans arbete med temat våren har varit att titta på en ny film om årstiden våren. Vi har även spelat ett memory med ” vårord” och lyssnat på sagan om hur snön fick sin färg. Då är det snödroppen som delar sin vita färg med snön, så vi studerade hur snödroppen ser ut och ritade våra egna. Barnen lyssnade med stort intresse, ställde frågor och flera ville rita flera snödroppar.

Veckans bokstav har varit Ff och vi har gjort fina F utav fjädrar. Vi har även gjort fjärilar med symmetriska vingar som är toppenfina och hänger i våra klassrumsfönster.  Nästa veckas bokstav är Yy, kom ihåg bokstavssak till tisdag. Veckans grej ledtråden är: Tärningsspel.

På matten har vi jobbat med talraden 1-10 och spelat ett spel som tränar eleverna att snabbt tänka vilka tal som kommer före och efter varandra. Vi har även fortsatt att dela upp talet 5, men nu med matte språk, 1+4=5, 2+3=5 osv.

Under fredagen spelade vi Bingo alla tillsammans, roligt och lite klurigt att hålla koll på alla siffror.

Trevlig helg!

//Tesan och Betty

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.