1:ans veckobrev v.11

På musiken denna vecka fick eleverna träna på att sjunga växelsång. Det var lite svårt men mot slutet gick det mycket bättre.

I tisdags skrev vi tillsammans en berättelse om alla våra ankor som vi har i klassen. Vi gick sedan igenom delarna i berättelsen och skrev dessa med bara stödord i en sexfältare. Under veckan har de sedan funderat ut en egen berättelse om sin egen anka och börjat planera den med hjälp av att skriva en ny sexfältare. De har varit så flitiga och arbetat så bra att vi till och med glömde gå ut på rasten i tid i tisdags.

I matte har vi arbetat vidare med tallinjer upp till 100. De tränar nu på att skutta på både tom och ifylld tallinje. De hoppar 2, 4, 5, 0ch 10 skutt mest men de har även chansen att utmana sig själva med svårare skutt.

Igår fick eleverna testa på att arbeta i en app som heter ScratchJr där de lär sig att programmera saker så att de rör sig på bilden. Längre fram kommer de att få programmera sin ankberättelse i Scratch så att det blir som en liten film. Alla tyckte detta var väldigt kul.

Här är bild på snödropparna de gjorde förra veckan!

Nästa vecka är det bibliotek på måndag, idrott på onsdag och läsläxa på torsdag.

Ha en trevlig helg! 🙂