Veckobrev klass 2-3, v 9

Vilket väder vi har haft denna vecka! Det känns verkligen som om våren har kommit!

I skolan har vi jobbat vidare med material och fördjupat oss i hur det går till att återvinna plast. Eleverna har fått titta på filmer och sedan utifrån bilder skriva en faktatext.

I onsdags fick åk 3 prova att göra ett nationellt prov. Uppgiften var att skriva en berättande text. Vi gick igenom vad det är jag kommer att bedöma på deras texter så att de visste vad de skulle tänka på. Eleverna skrev så långa texter att det nästan var det enda vi hann med på onsdagseftermiddagen! Härligt att se deras skrivarglädje! Jag har pratat med dem om hur det gick och vad de kan tänka på för att texten skulle bli ännu bättre.

Tvåorna har börjat arbeta med berättelseskrivande. Vi kommer att jobba mycket med berättelsens tre delar; början, mitten och slut. Denna vecka fick de skriva sin början och tänka på att ha med ganska mycket information i dem.

Idag har eleverna gjort färdigt sina kuber på bilden. Nu kommer vi att ha teknik i några veckor istället.

Tvåorna har fått ut lapp om samtalstider. Lappen lämnas senast på tisdag!

Måndag; Schimpanskvinna

Tisdag; Idrott åk 3