F-klassens veckobrev v: 9

Vilken solig och härlig vecka vi har haft. Igår bestämde vi att vi kunde ändra årstid från vinter till vår. Så härligt!!

Veckans bokstav har varit Pp och vi har gjort superfina pingviner utav äggkartonger. Vi har även gjort Pp utav pasta. Istället för att bara öva på att skriva Pp så skriver vi hela ord som börjar på P. Det blev ord som pingvin, pistol och paraply. Nästa veckas bokstav är Öö, kom ihåg bokstavssak till tisdag. Nästa veckas ledtråd till veckans grej är: bara veckans bokstav.

Nu har vi gjort färdigt språklekarna och igår gjorde vi ett test där vi ser hur språkligt medvetna era barn har blivit sedan september månad då vi gjorde testet första gången. I testet får eleverna rimma, ta ut ljud i ord, leta upp ord med samma begynnelseljud, höra vilket ord som är längst och skriva enstaviga ord. Flera utav eleverna har utvecklats något fantastiskt sedan september. Så kul!!

Igår startade vi upp temat årstid våren. Vi pratade om vad ett vårtecken är och jag hade med mig två vårtecken hemifrån som var snödroppe och videkissar. Efter lunch gick vi lilla rundan på eljusspåret och letade vårtecken. Vi hittade videkissar, grönt gräs, en nyckelpiga och en spindel. Vi hörde även fåglarna kvittra. Hittar ni något vårtecken hemma så får eleverna gärna ta med det till skolan. Vi fortsätter med temat nästa vecka.

På fredagen började vi jobba med udda och jämna tal. Vi undersöker olika antal föremål och kollade om de gick att dela lika på dem. Detta kommer vi jobba vidare med nästa vecka.

Fredagen avslutades med musik. Jannice spelade gitarr och vi sjöng bland annat Äppelmelodin och Den gamla forden.

Trevlig helg!!

Betty & Tesan