F-klassens veckobrev v: 2

Efter ett skönt jullov så är vi på plats i skolan igen. Både eleverna och vi är glada att vara tillbaka i vardagen och skolan.

Eftersom det var studiedag i måndags så har veckan varit lite annorlunda utan veckans bokstav, bokstavssak och veckans grej. Nästa vecka är det som vanligt igen och veckans bokstav är Ää och ledtråden till veckans grej är: skogens konung. Bokstavssaksläxan är till tisdagar även denna termin.

Förra terminen lyssnade vi mest ut bokstavsljuden i början utav orden, denna vecka har vi tränat på att lyssna ut om ett visst bokstavsljud finns i ett ord. Eleverna jobbade på med detta jätteflitigt och vi kommer fortsätta med det nästa vecka.

Sofie har varit på en föreläsning om maktlekar, så i måndags hade hon en miniföreläsning om detta för oss. På föreläsningen fick hon en hel del förslag på hur man jobbar med att eleverna ska ta ställning i olika frågor. Detta har vi börjat att träna i klassen denna vecka. Syftet med detta är att eleverna ska våga säga vad de tycker, stå för sin åsikt och våga säga ifrån. Vi jobbar vidare med detta lite till och från hela terminen.

Samtidigt har vi börjat arbeta med Boken om mig. Eleverna har under veckan fått rita självporträtt, något de är bra på och något de vill bli bra på.

Eftersom både eleverna och vi längtar efter snön så gjorde vi snögubbar som vi hängde i vårt klassrummsfönster. Hoppas att vi kan locka fram snön på detta vis.

Igår fick eleverna vara med och välja vilken bok som vi ska läsa på högläsningen varje dag. Vi berättade vad böckerna handlade om och sedan fick eleverna välja. Megakillen fick flest röster så den börjar vi läsa på måndag.

Onsdagen den 23 januari ska vi åka skridskor i ishallen i Diö, se separat inlägg.

Det är många elever som frågar om de hinner gå ut på morgonen. Tänk på att även om det bara är en liten stund kvar på rasten vill vi att alla går ut.

Trevlig helg!

Tesan och Betty