F-klassens veckobrev v: 49

I måndags var det första dagen i december månad och då började vi räkna ner dagarna till jullovet. En elev om dagen blir dragen att få en  pepparkaka med dagens datum på och hen får även ta en stjärna eller ett hjärta med en QR-kod på. Vi skannar koden och sedan gör hela klassen rörelseuppgiften.

Vi startar även dagen lite annorlunda mot vad vi brukar  med att läsa ett kapitel ur God jul lilla Lök. Boken handlar om en liten pojke som går i F-klassen och han önskar sig en lite ovanlig sak i julklapp. Vi tänder också några ljus och har en brasa tänd på tavlan.

I går hade Spökis spökat med oss igen. Hen hade flugit upp och satt sig vid schemat. Hen höll i ett brev och kuvert till alla barn. Emil läste brevet högt för oss och i det stod det att hen hade spökat med sitt namn och blandat alla sina bokstäver så namnet blev hur tosigt som helst. Nu ville Spökis att vi skulle göra samma sak med våra namn. I kuverten låg elevernas namn som de klippte sönder och bildade nya ord med. Så roligt att se hur eleverna försöker läsa de nya namnen. Vi avslutade uppgiften med att rita något fint på pappret som de nya namnen stod på.

På matten ha vi fortsatt att jobba med fler och färre. Vi kommer att göra det fram till jul.

Under fredagens testade vi en samarbetsövning där eleverna först sitter på varsin stol. Under tiden musik spelas går barnen runt och när musiken tystnar ska man sätta sig ner. Allt eftersom försvinner det stolar och barnen får då hjälpas åt så att alla får plats att sitta. Det fick plats 6 förskoleklassare på en stol!

Eftersom det bara är två veckor kvar till jullovet och vi har lite andra saker som vi vill pyssla med, så blir det ingen mer veckans bokstav denna termin. Vi återkommer när det dags igen.

På torsdag kl:8.00 ska vi fira lucia i församlingshemmet. Mer info kommer i ett separat inlägg.

Ha en trevlig andra adventshelg!??

Tesan & Betty

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.