F-klassens veckobrev v:46

Ännu en vecka har gått i ett rasande tempo och vi jobbar på och är mycket flitiga.

Veckans bokstav har varit Ii och vi har gjort i utav indianer, som bokstavspyssel har vi gjort igelkottar som finns att beskåda i glasmontern i kapprummet. Veckans grej var IKEA och alla elever kände till IKEA mycket väl och de kunde berätta bl.a. att köttbullarna var goda i ikearestaurangen. Nästa veckas bokstav är Tt kom ihåg bokstavsläxan till tisdag och ledtråden till veckans grej är ren nalle.

Spökis verkar vara rätt så busig för en morgon hittade vi hen ovanför tavlan. Återigen hade barnen många tankar kring Spökis. Är hen hungrig, vill hen leka, vem skulle kunna stanna kvar på skolan över natten och hålla koll på vad som sker? Nån skulle ju kunna gömma sig under skrivbordet, i garderoben, bland kuddarna eller kanske om vi bygger en koja eller ett hus av metall med fönster.

I torsdags fick vi äntligen brev från Spökis igen. Denna gång fick eleverna varsitt brev med svar på frågorna de ställde och Spökis frågade eleverna något som de skulle svara på. Eleverna är jätteduktiga på att skriva efter vår ”brevchecklista” och var noga med att  svara på frågan de fick  utav Spökis. Några elever ställde en ny fråga till Spökis medan andra tyckte att det räckte med att de svarade på frågan de fick. Vi la breven hos Spökis så nu är det bara att vänta på om vi får nya brev.

På språket har vi övat på vad som händer om man lägger till ett bokstavsljud till ett ord,  tex g+ris=gris. Vi gjorde övningen samtidigt som vi gjorde ett spindelnät tillsammans.

Vi har fortsatt arbeta med snurror i tekniken. I veckan har vi testat att bygga ihop flera kugghjul med varandra. Kan vi få 3 stycken snurra samtidigt, kan och hur många kan vi ha som mest? Eleverna arbetar med stort engagemang och undersöker hur kugghjulen passar ihop för att kunna snurra. Vi pratade också om snurror vi ser i vardagen och eleverna kom på många olika ex karusell, jorden, hjul, tornado, väderkvarn, fläkt och helikopterns rotorblad. Ett begrepp som vi arbetat med är att snurra runt sin egen axel.

Trevlig helg!

Tesan och Betty

Det här inlägget postades i f-klassen. Bokmärk permalänken.