Veckobrev klass 2-3, v 45

Nu är vi på gång igen efter höstlovet!

Vi har börjat göra lite experiment inom arbetsområdet ”Sinnen”. I måndags testade vi att bedöva armen och i tisdags testade vi hur hörseln fungerar. I torsdags fick eleverna 2 och 2 utföra olika experiment. Alla jobbade på bra, läste instruktionen och utförde experimentet. Sedan skrev de en personligt återgivade text om experimentet. Det var lite klurigt hur man skulle skriva men alla löste det bra.

I onsdags började treorna på två nya arbetsområden, ”Skriva berättelser” och ”Solen, månen och stjärnorna”. Vi gjorde serier med hjälp av appen Comics head som viska ha som grund när vi sedan skriver berättelser. Fokus i berättelserna kommer att vara att ha dialog och använda sig av talstreck. Det första vi jobbade med i ”Månen, solen och stjärnorna” var hur man förr trodde att världen såg ut. Eleverna kommer att samla sina kunskaper i ett bildspel i Keynote. Detta bildspel kommer sedan att vara grunden för ett prov som vi kommer att ha i slutet av arbetsområdet. Mer info om provet kommer senare!

På elevens val spelade vi trashockey. Det blev tuffa och roliga möten och alla kämpade hårt.

Idag har eleverna fått en säkerhetsutbildning om vad man ska tänka på när man åker skolbuss. Be gärna era barn att berätta om den.

Matteläxan denna vecka är lite annorlunda än vanligt. Båda klasserna har som vanligt en läxa i läxboken men även en annan läxa. Tvåorna ska träna på 2:ans multiplikationstabell, finns på elevspel, och treorna ska träna på att rabbla månaderna. Treorna kommer att få ett litet test på månaderna på torsdag.

Nästa vecka;

Måndag; Bibliotek

Tisdag; Idrott åk 3

Onsdag; Idrott åk 2-3

Torsdag; Matteläxa åk 2 läxa 11 och multiplikationstabell 2

Matteläxa åk 3 Läxa 8 och månaderna

Läsläxa

Fredag;

Trevlig helg!

Det här inlägget postades i 2-3:an. Bokmärk permalänken.